Για Προβληματισμό

  1. Συνεπάγεται η συσχέτιση αιτιότητα; Οι 9 αρχές αιτιότητας που πρότεινε ο Sir Austin Bradford Hill:
    Strength of association
    , Consistency, Specificity, Temporality, Biological gradient, Coherence, Plausibility, Experiment Analogy
    (Οι πιο ισχυρές συσχετίσεις είναι πιο πιθανό να είναι αιτιώδεις, η συσχέτιση πρέπει να επιβεβαιώνεται επαναλαμβανόμενα «σε διαφορετικά άτομα, μέρη, καταστάσεις, χρόνους», σε μια αιτιώδη συσχέτιση απαιτείται χρονική αλληλουχία π.χ. η έκθεση στον παράγοντα προηγείται και η εμφάνιση της νόσου έπεται, η συσχέτιση πρέπει να είναι δοσο-εξαρτώμενη π.χ. αυξανόμενος κίνδυνος για μια νόσο συνδέεται με αυξανόμενη δόση έκθεσης στον παράγοντα, η συσχέτιση πρέπει να είναι σε συνέπεια και συνάφεια με την υπάρχουσα σχετική γνώση, η αιτιότητα είναι πιο πιθανή όταν η συσχέτιση προκύπτει από  τυχαιοποιημένα πειράματα, .)
    Δείτε το πλήρες άρθρο εδώ
  2. Στατιστική και Υγεία. Ένα ενδιαφέρον κείμενο για τη σωστή εφαρμογή των στατιστικών μεθόδων.
  3. Εφόσον ένας νόμος των Μαθηματικών αναφέρεται στην πραγματικότητα δε μπορεί να είναι βέβαιος και αν είναι βέβαιος δε μπορεί να αναφέρεται στην πραγματικότητα (Albert Einstein)

  4. Αβέβαιη γνώση + Γνώση του μεγέθους της αβεβαιότητας σε αυτή = Χρησιμοποιήσιμη γνώση (C.R. Rao)
  5. Τα casino είναι επιχειρήσεις και επομένως μια επένδυση για τη δημιουργία ενός casino, προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, προβλεψιμότητα των κερδών. Έχετε σκεφθεί, πώς γίνεται να επαφίεται η βιωσιμότητα μιας τέτοιας επένδυσης στην «τύχη»;
  6. Στην έκδοση της αμερικανικής κυβέρνησης "ScienceIndicators" του 1980, αναφέρεται ότι ο μέσος μισθός  των γυναικών σε όλους τους επιστημονικούς τομείς είναι μόνο το 77%  του μέσου μισθού των ανδρών επιστημόνων. Στην ίδια πηγή όμως, αναφέρεται ότι σε κάθε επιστημονικό τομέα ξεχωριστά, ο μέσος μισθός των γυναικών είναι τουλάχιστον το 92% του μέσου μισθού των ανδρών. Μπορείτε να εξηγήσετε πώς εμφανίζεται αυτή η φαινομενική διαφορά
  7. Γιατί ο ΟΗΕ διακρίνει τις αναπτυσσόμενες από τις ανεπτυγμένες χώρες, μεταξύ άλλων, από τη διάμεσο της ηλικίας των κατοίκων και όχι από τη μέση τιμή της ηλικίας; Δηλαδή, γιατί ως μέτρο γήρανσης του πληθυσμού χρησιμοποιεί τη διάμεσο και όχι τη μέση τιμή ;
  8. Γιατί στις διαπραγματεύσεις των συνδικαλιστών με τους εργοδότες για το ύψος των αποδοχών, συνήθως, οι συνδικαλιστές χρησιμοποιούν τη διάμεσο των αποδοχών ενώ οι εργοδότες τη μέση τιμή ;
  9. Πώς είναι δυνατόν τυχαίες μεταβλητές που παίρνουν μόνο θετικές τιμές ή πεπερασμένου πλήθους τιμές, όπως μεταβλητές που εκφράζουν μήκη, χρόνους ζωής, χρονική διάρκεια φαινομένων κ.λπ., να περιγράφονται από την κανονική κατανομή η οποία θεωρητικά παίρνει άπειρου πλήθους τιμές και μάλιστα από το μείον άπειρο μέχρι το συν άπειρο. Για παράδειγμα, η πιθανότητα P(X>a)  έχει κάποια τιμή όσο μεγάλο και αν είναι το a. Αν όμως  Χ είναι το ύψος του ανθρώπου και έχει διαπιστωθεί ότι προσεγγίζεται από την κανονική κατανομή, τότε αυτό σημαίνει ότι με βάση το μoντέλο μας (την κανονική κατανομή) θα υπήρχε ένα ποσοστό ανθρώπων, έστω πολύ μικρό, με ύψος Χ>10 μέτρα !!! Επίσης, η πιθανότητα P(X<0) έχει κάποια τιμή. Δηλαδή, θα υπήρχε ένα ποσοστό ανθρώπων, έστω πολύ μικρό, με αρνητικό ύψος!!! Τι μπορεί να συμβαίνει;
  10. Στην Ελλάδα, ως γνωστόν, η βαθμολογία των αποφοίτων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δίνεται σε κλίμακα από 1 μέχρι 20. Στις Η.Π.Α., συνήθως δίνεται σε κλίμακα από 1 μέχρι 4. Σε πολλές άλλες χώρες δίνεται σε κλίμακα από 1 μέχρι 100. Σε ένα σχολείο των Η.Π.Α. η κατανομή της βαθμολογίας των αποφοίτων έχει μέση τιμή 3,2 και τυπική απόκλιση 0,2, σε ένα ελληνικό σχολείο έχει μέση τιμή 14,2 και τυπική απόκλιση 2,1 και σε ένα ολλανδικό έχει μέση τιμή 76 και τυπική απόκλιση 7. Πώς μπορούμε να συγκρίνουμε το βαθμό 3,6 ενός  μαθητή του σχολείου των Η.Π.Α. με το βαθμό 18,4 ενός μαθητή του ελληνικού σχολείου και με το βαθμό 90 ενός μαθητή του ολλανδικού σχολείου;
  11. Ο αριθμητικός μέσος των κατευθύνσεων 10 μοίρες και 350 μοίρες, είναι 180 μοίρες. Δηλαδή, δύο βόρειες κατευθύνσεις  έχουν μέση κατεύθυνση νότια!! Πού κάνουμε λάθος;